Friday, September 28, 2012

campaign : say NO to beggar

assalamualaikum semua penduduk malaysia eh semualah,

korang kan mesti selalu mengalami situasi ni kan. kalau tengah lepak, gossip, makan ngan kawan-kawan kat kedai mesti akan datang orang jual barang, mintak sedekah, derma dan sebagainya kan.

especially kalau korang dok kl dan lepak tempat popular like kg baru ke uptown ke. kalau lepak dalam 2-3 jam rasa adalah dalam setengah jam sekali diorang akan datang dan approch kan. sampai kadang-kadang agak rimas jugaklah.

tapi sebagai orang kl tegar *eceh, mengaku orang kl* maksud aku yang dah lama dok kl mmg dah immune dengan golongan sebegini. cumanya dulu, setiap kali aku makan ngan hubby aku, dia x pernah x bagi derma kat golongan ni. walau sebenarnya kitaorang bukannya ada duit sangat tapi hubby cakap bagi je *rezeki masing-masing*.

so, aku pun dah jadi habit akan ikut apa yang hubby buat. recenty, hubby aku tengok majalah 3 pasal isu beggar ni lah. korang tau, diorang buat macam mana. mazidul akmal ada suruh sorang menyamar menjadi beggar di salah satu bazar ramadhan. die duduk je kot, x berjalan dari sorang ke sorang. penyamar tu pakai spek hitam, lelaki duduk kat satu tempat. 

dan hasil kutipan dia memang mengejutkan. dalam masa x sampai sejam, 40minit saja boleh dapat hampir RM200. dan penyamaran tu bukan saja kat kl, buat jugak di kelantam pun sama dalam masa x sampai sejam, boleh dapat hampi RM100. duit hasil kutipan tu didermakan.

rakyat malaysia memang pemurah kan. diorang beggar punya income sehari dalam RM400. grand kan, kita sehari kerja 24 hours pun x akan dapat RM400 (aku cakap bagi pihak aku lah).

so, hubby aku memang macam dah malas nak bagi derma sejak tu. dia kata kalau betul nak derma, salurkan pada pihak yang betul. pegi rumah anak yatim derma ke, pegi kat persatuan orang buta derma ke, banyaklah caranya kan, like derma pada orang yang sakit tapi make sure kena yang betullah.

tapi derma ni memang perbuatan yang mulia, kalau korang x kisah nak derma kat mana-mana pun. itu hak koranglah



No comments: