Skip to main content

WEDDING STORIES 21 : solemnization dress review

hello u olls

sekarang tengah kemas rumah. sapu sampah dan debu, mop lantai dan dapur, basuh baju yang bertimbun, lipat baju yang menggunung sebelum kahwin lagi, tambah baju hubby lagi, makeover barang-barang, susun atur barang-barang supaya nampak luas rumah aku yg sempit ni, beli barang-barang wajib n bla bla bla. banyak x keje aku, tapi dalam banyak-banyak keje pun facebook sentiasa update kannn. 

nak cerita pasal baju aku. aku rasa panjang sangat. so aku start ngan baju akad dululah ye. dari A-Z untuk kedua-dua belah pihak. 

1) bride material - kain cotton lace beli di jakel (harga jangan tanya sebab dia satu package dengan baju melayu, lagipun jakel harga sentiasa berubah asalkan korang pandai tawar-menawar bolehnya murah. kain dia pulak chiffon silk (pun dalam package plus lining).

so, aku dapat cotton lace 2 meter, chiffon silk 3 meter, satin lining 4 meter dan baju melayu 5 meter.

groom material - kain valentro, berapa semeter aku pun lupa dalam 20++ semeter rasanya (dalam pakej yang sama)

2) bride design - aku memang nak design baju kurung moden, ketat, banyak butang manakala kain jenis kembang dan aku suka sangat kain baju kurung aku since material chiffon silk so dia sangat flowy dan kembang...hehe.

baju tu sebenarnya aku nak buat reben di pinggang tapi lepas aku tengok fasha buat reben besar di bahu, mak terus terliur, and since its a last minute idea, aku hanya ambik bunga dan pinkan di bahu...haha

groom design - memang plan nak buat baju melayu je, x nak baju pelik-pelik atau baju gah yang kena pakai dua lapis sebab hubby aku dia punya badan pelik sikit, *short n chubby*. ayat cover pelik padahal, mati la mak kutuk laki sendiri. so, kalau nak sewa baju memang x bole. kena tempah, jadi tempah baju yang kemain hover alamatnya memang x pakai la lepas ni kan. so, we stick to baju melayu for 3 events.

sampin pulak kitaorang beli kat kedai pemborong which is wayyy cheper dari kedai like jakel dan gulatis (tapi tu pun setelah terbeli 2 sampin, haih)

3) bride color - i choose off white since i dun like white, rasa macam iklan colgate pulak. but since i want to add 2 colors, i choose lime green. memang pure idea aku, saper nak tiru boleh je....haha

groom color - aku tanya hubby samada dia nak color off white or lime green since aku akan guna dua color tu and my hubby choose lime green. sebab dia kata baju tu dia boleh pakai lagi dan lagi dan lagi lepas ni. save right *walhal budget x cukup*

bunga tu panjang sangatkan (tapi bunga tu dah selamat dalam vase mama aku, elok2 pulak tu dia punya panjang)

close up my n hubby baju


nasi tambah: veil dan tudung nati aku review lain pulak ye.

Comments

Rina Hamid said…
wahhhhh cntik gilerrrrr..siyes sgt cntik..tepukau..hehehehe :)
shida idris said…
rina lagi la cantik, kita biasa je btw tq
ddjfr said…
cantiknya.sampai meremang bulu roma nak cakap cantik sangat.dengan colour,dengan pelamin yang cantik..memang great!

tak sia2 shida penat handle semua menda.
shida idris said…
haha, dd sampai meremang bulu roma. kemain hover tau.

shida pun suka all about my akad dari dress, mekap, tudung....hikhik. rasa comel...hikhik
syinteru152 said…
salam...

cantiknye baju nikah awak :D

tumpang tanye, boleh tak pm saye tempoh utk designer awk siapkn baju nikah + sanding awk ni + anggaran bajet utk beli kain + tempah baju2 ni...

huhu sori byk lak prmintaan sb sbenar nye tgh nk survey mne lg brbaloi utk saye, sewa atau tempah...+ tgh cuak sb majlis tggal 3 bulan++ je ni so kne decide cpt ehe

ni email saye : syi_n_152@yahoo.com

much thanks! ^^
shida idris said…
hehe, tq dear.

awak satu saiz x ngan saya? kalau e bleh je sewa baju saya :)
shida idris said…
tapi kalau pasal baju tu, rasanya shida dah blog kan semua. kain kat jakel, tempah kat kimiga (jalan tar) globe tingkat tiga.
reena said…
Serius cantik gilaaaaaaaa your baju nikah. Love love love the color combo! 'Masuk' dengan carpet masjid plak tu. Serius nampak cantik sangat!
shida idris said…
tq reena....kita pun suka baju akad kita...haha.

karpet tu kebetulan la pulak
Missayeen said…
awak!nak sewa!

baju nikah ai hancusss!!

cepat2 reply ok!
shida idris said…
ayeen, boleh je awak nak bila sbb baju kat kg tapi kalau nak, mama shida nak datang, boleh je srh dia bawakkan
shida idris said…
ayeen, bagi email atau email kat shida
jarumbenang3@gmail.com
Anonymous said…
salam.awk nk tye baju nikah nie ade pic lagi dekat x? pas 2 bape meter lace, bape meter chiffon ye..email me : syikin _hepygurl@yahoo.com.my
thanks :)
Unknown said…
salam..sy br jmpa blog sis..suka sgt tgok ur wedding dress..simple tp cantik sgt2..adore it so much=)

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066