Wednesday, January 25, 2012

MY FAMILY PART 1: abah aku

selamat pagi u olls

lately malas betul nak berblogging. no idea dan xder mood. xkan nak upload entry bodoh-bodoh je kan. nak jugak jadik macam hanis zalikha atau fatin liyana, jarang-jarang update tapi update entry yang membina. tapi sedar diri x sepandai diorang. dunia ni memang x adilkan dahle diorang cantik, otak pulak pandai, even penulisan pun tau jenis pandai. eh lari topik.

harini nak cerita tentang abah aku. aku jarang kan cerita tentang abah aku. ke x pernah? dalam gambar pun jarang upload kecuali gambar raya. aku ngan abah aku memang x rapat in fact bukan aku saja adik beradik yang lain pun sama. semua x rapat, semua dok rapat ngan mama aku je.

abah aku sejak aku kecik selalu x ada kat umah sebab kerja. kerja pulak jauh sebab selalu kena tendang sana-sini. dulu abah aku kerja kerajaan, pangkat agak tinggi jugaklah sebab tu mama aku nak (kahkah). tapi sebab abah aku ni jenis outspoken dan sokong pembangkang, dia kena tukar sana-sini.

abah aku fanatik pembangkang atau dengan kata lain penyokong/peminat/pencinta PAS dari dulu sampai sekarang. serius, abah aku sanggup buat apa saja untuk PAS dan apa saja yang dia buat, dia akan keluarkan duit sendiri. kalaulah mana-mana parti ada 100 orang macam abah aku, kompem parti dorang x akan tumbang.

aku berani cakap macam tu sebab aku tengok macam mana kesetiaan abah aku terhadap partinya. apa yang abah aku x buat untuk partinya. wang, masa, tenaga semuanya disumbangkan. contohla, kalau bulan depan PAS ada pilihan raya kecil di Gua Musang, so abah aku akan berkampung di Gua Musang dengan duitnya sendiri.

kalau PAS ada pilihan raya kecik di Sabah atau Sarawak pun sama, dia akan fly ke sana guna duitnya sendiri. kalau pilihan raya umum, x yah cakapla, nak jumpa abah ku punyalah susah time tu. abah aku akan balik untuk tidur dan makan dan sembahyang je. 

aku sendiri pernah tengok masa PRU yang lepas, masa tu aku nak pergi membuang undi, abah aku menolong seorang makcik tua untuk berjalan masuk ke dalam dewan.aku tengok muka abah aku masa tu punyalah berkilat sebab masa tu panas terik ya hammpunn tapi demi parti setiap yang datang meminta pertolongan atau yang perlu dibantu, memang abah aku bantu sedaya upaya.

muka abah aku yang sedia gelap menjadi bertambah gelap tapi abah aku x peduli, yang penting dia dapat menolong orang dan dalam masa yang sama menolong partinya. serius, aku tersentuh sebab abah aku bukan sesiapa, dia bukanlah calon pilihan atau orang yang mempunyai kedudukan dalam parti tapi kesungguhan dia memang mengharukan aku.

sebab tu abah aku x suka aku dan adik beradik (kahkah) sebab yelah kitaorang kan seksi, isteri dan anak PAS yang lain semua pesen pakai tudung labuh dan baju kurung/jubah. aku ngan mama dan adik2 totally different. pakai seluar even besar dan labuh still dianggap pelik tau. aku ngan abah aku ni macam BN dan PAS. langsung x leh masuk, orang kata xder chemistry.

kalau PAS dan UMNO boleh join sama-sama, mungkin aku dan abah aku pun leh rapat jugak
my big boss n his assistant...hehe
banyak lagi kisah abah aku, nantilah aku cerita. belum lagi cerita tentang abah aku yang outspoken dan naif. tapi yang penting abah aku memang istimewa.


No comments: