Skip to main content

TIPS AND TRICKS SHOPPING DI BANDUNG

Assalamualaikum wbt

Aku doakan pembaca blog aku diberikan rezeki yang melimpah ruah dan sentiasa di bawah rahmat Ilahi.

Alhamdulillah, last week aku berpeluang sekali lagi ke Bandung. last time aku pergi tahun 2010 dan sekarang 2015. sejak kali pertama pergi, memang aku dah tanam impian untuk ke Bandung sekali lagi since aku memang suka shopping di Bandung.

Bayangkan masa 2010 aku pergi sana untuk 3 hari dan tiga2 hari aku ke Pasar Bharu borong kain hinggakan hari ketiga aku tak larat (sakit perut), aku balik ke hotel dengan menaiki beca (sakit perut yang serius). nasib baiklah hotel yang aku duduk tu memang dekat dengan Pasar Bharu. Last time aku duduk, Hotel Nova.

Tapi masa pergi 2010,aku tak berduit sangat so tak boleh shopping sakan. Masa tu pulak masih single. Kalini aku pergi dengan preparation yang cukup. aku dah tau nak beli apa dan pergi kat mana. aku cuma ada 2 hari untuk shopping dan aku tak akan buang masa.

Cuma sebab kalini pergi anjuran opis dan ramai orang, kesemua dalam 33 orang. Memang banyak drama, sampai aku rasa agak serik. seriously lepas ni kalau nak shopping, aku nak pergi dengan family je. atau dalam jumlah yang kecil.

tapi itu tak membantutkan aku shopping cuma masa tak cukup. satu-satu tempat memang kejap je like Pasar Bharu aku sempat pergi hari kedua dalam pukul 10pagi sampai 1 petang. Memang tak cukup sebab Pasar Bharu kena at least sehari suntuk dari pagi sampai tutup kedai...kahkah

so, ini tips bagi yang pertama kali ke sana:

1) sila tukar duit di bank. yeee, memang murah berbanding tukar di money changer. aku tukar duit  hari sabtu RM297 dapat 1,000,000 rupiah. kalau anda kaki shopping macam aku, sila tukar dengan banyak siap-siap sebab esoknya aku tukar di money changer Pasar Bharu RM300, dapat 900,000 rupiah sahaja. beza kan. RM30 tu short, satu sebab hari ahad. 

2) sila menginap di Fave Hotel. makanan dia biasa-biasa je tapi anda kan pergi untuk shopping, so bagi aku dimaafkan. selain itu, yang best ada 3 sebab :
  • bangunan dia attach sekali dengan bangunan Bandung Exclusive Textiles. memang best sebab Bandung Exclusive Textiles ni dia bukak pukul 8 pagi dan tutup 12 malam. kalau balik Pasar Bharu, balik shopping kat Jalan Riau (factory outlet) masih lagi boleh shopping kat situ. Kalau ada lebihan duit, boleh habiskan duit di situ.
  • berhadapan dengan Ci Walk. dia macam shopping mall di KL. so, kalau rasa nak tengok movie, nak makan-makan memang boleh
  • dah ada charger siap-siap. siapa yang tak pernah pergi Bandung kena tau, suis dia tak sama dengan Malaysia, so kalau nak charge memang kena beli adapter siap-siap. Tapi kat Fave Hotel, dah disediakan (aku siap beli lagi, bazir duit je)
  • paling best ada wifi dalam bilik. ehh, hilton bandung pun tak der tauu
3) sila pergi ke Bandung pada weekdays. ini disebabkan weekend di Bandung teramat sesak disebabkan orang Jakarta akan turun ke Bandung on weekend. so, plan ur trip. Pergi ke Bandung on weekdays and pergi ke Jakarta on weekend.

4) Kena cuba makan di ayam penyet surabaya, serious terbaik. the best ayam penyet in Bandung. Selain itu, boleh cuba cendol. serious heaven. dan pisang bolen.

5) kalau penggemar kain pasang boleh beli di Sir Cinta dan Bandung Exclusive Textiles sebab memang murah dan banyak choice. Actually harga sama je tapi kedua-dua tempat ni memang ada kilang sendiri, so lebih banyak pilihan.

6) personally, aku suka Toko Tiga sebab banyak choice untuk lelaki. jeans, jaket and tshirt.

aku tak explain pasal tempat shopping yang perlu pergi sebaba rasanya ramai dah tau tapi antara tempat wajib pergi like pasar bharu, rumah mode, jalan riau, anak kecil, toko tiga, kampung daun. kalau ada masa lebih, pergi ke bandar dia, memang happening sebab mmg tempat selfie. kalau korang pernah pergi tempat selain ni, bagitau aku. 

2017 - aku nak repeat bandung pulak...hahaha


hadif yang sangat behave sepanjang aku takder.
sayang sangat dengan dia, kalau orang tanya mommy mana? dia jawab kursus

hari kedua - first pitstop kartika sari
bagelen cheese wajib beli


selama ni dok baca je review tempat wajib pergi ialah kartika sari so memang borong kaw-kaw brownies dia

hari kedua - rumah mode
masa ni duit dah habis...uwaaaa

ni ahli van aku

kampung daun
tempat nice but food so-so

ok balik

Comments

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066