Skip to main content

tips pekerja jutawan

Assalamualaikum u olls,

Aku doakan semua pembaca blog aku diberikan rezeki yang melimpah-limpah ruah dan diberikan kesihatan yang terbaik.

Kelmarin baru aku share tips beli stroller, ni aku nak share lagi tips menjadi pekerja jutawan. Hamboihhh...ayat. serious ni bukan ayat menjual. ni solely untuk orang yang makan gaji dan tak suka/minat/ciri-ciri menjadi business people.

Haritu aku ada pergi seminar pelaburan di husm. Penceramah seorang yang sangat muda, baru 29 tahun tetapi dah ada 4 biji rumah. Bukan anak orang kaya dan bukan bergaji lumayan. Dia cuma seorang banker di Maybank sahaja. Dan paling best lagi, dia berjaya membeli rumah pertama pada umur 23 tahun, dan rumah ke-4 bernilai lebih 1 juta yang dibeli tahun lepas.

Amazed enough. Ada lagi tau,  dia buat semua tu hanya dengan gaji dia. Maksudnya, dia tak ada buat side income ke, extra income ke like menjual kain, lokcing, kek (macam aku) atau join mlm ke, business netwrking ke. NO

kat sini, aku nak share tips yang aku rasa sangat terkesan. strategi macam mana nak jadi pekerja jutawan macam dia, kalau korang nak tau, boleh je tanya aku. kalau dia bagi kebenaran, insyaAllah, aku sanggup share.

1) lifestyle and spending kita cenderung mengikut gaji kita.
 contoh: kereta. kalau gaji 1000++  kita beli viva
                          kalau gaji 2000++ kita beli myvi
                          kalau gaji 3000++  kita beli kereta import tak kiralah Toyota ke Honda ke

dia cadangkan kita hidup di bawah gaji kita. untuk first time kerja, fresh graduate, dia sarankan beli je kereta second yang masih elok. kenapa nak menanggung hutang. sebolehnya, jangan buat loan. beli kereta secara cash. 

kalau gaji kita RM3000, dia suruh simpan RM1500 setiap bulan. apabila dia bgtau macam kita pada orang lain, semua akan bagi alasan, matilah saya hidup dengan gaji 1500 saja. dia bagitau begitu ramai orang yang gaji kurang dari 1500 malah 1000 masih je hidup sampai sekarang *ni aku terasa*. kenapa mereka tak mati pun. dia suruh ubah cara hidup macam orang gaji 1500. boleh ke korang?

2) delay gratification
paham ke tak paham. maksudnya, kalau nak membeli dan nak spend duit, tangguh. kalau benda tu bukan keperluan, tak payah. contoh melancong. kenapa nak melancong berkali-kali setahun. dia bgtau selama dia hidup, ni kali kedua dia nak flight. kali pertama masa sek rendah. dan kali kedua masa dia datang kelantan bagi ceramah ni lah.

dia memang tak pergi melancong sebelum ni disebabkan ada matlamat yang belum selesai. tapi insyaAllah tahun ni dia akan travel ke Europe with his family.

korang mampu. yang ni, aku rasa memang macam kena lempang. aku hari-hari stalk ig orang menjual, kalau tengok kain atau benda yang aku suka, siap termimpi-mimpi....kahkah. korang boleh buat tak.

itu jelah yang mampu aku share, banyak lagi sebenarnya. best tak tips nieh. kalau best, cuba like skit

dia punya nota, sangat sempoi

Comments

Unknown said…
bagus ni shida...hihii

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066