Skip to main content

arjuna mommy n daddy

salam mommies and daddies semua...

haih, dah berapa lama aku x update blog kan *sambil amik penyapu lap sawang-sawang*. as u know, if u are one of my fb frenlist, u olls mesti tau yang aku dah selamat melahirkan baby boy pada 25/6 pukul 3.15 di HUSM, kubang kerian, kelantan.


alhamdulillah, syukur padamu ya Allah kerana memudahkan saat-saat bersalin aku. aku masuk labor room pada pukul 11 pagi dan tepat pukul 3.15 aku selamat melahirkan anak lelaki. panjang citer pasal delivery story aku nieh sebab lepas beranak, aku ada mengalami sedikit kejadian sedih dan ngeri. itu kita citer kemudiannn yee.

malam sebelum bersalin tu, aku dah mengalami contraction yang berterusan. memang sangat sakit tapi aku tahan sepanjang malam sebab x nak lagi bgtau mama dan abah aku, takut false alarm ke. then, tahan punya tahan sampai ke pagi, sampai subuh, memang x leh tahan.

lepas subuh, aku terus bgtau mama dan mama ku suruh bersiap ke HUSM (memang plan nak beranak kat situ). actually, sblm tu memang  aku x pernah mengalami sakit contraction. itu first time. then, bersiap terus ke HUSM, angkut segala beg baju.

mama aku ingat aku sakit biasa-biasa je. terus ke wad bersalin dan doc check bukaan aku baru 1cm. then, dia scan, masa aku di scan oleh doc situ (a negro doc and a guy) nampaknya dia doc yang ada experience sebab die dok tanya-tanya do pelatih apa nak buat kalau macam ni, kalau macam tu.

masa doc negro (his name is abdullah) scan aku, dia cakap air ketuban aku kurang. so, dia nak paksa bukak bukaan tu jadi makin lebih luas. die seluk tangan dia, masa tu sakitnya Tuhan, jangan cakap. aku rasa nak tendang je doc tu. ditambah pulak dengan sakit contraction. badan aku menggigil satu badan dan rasa betul-betul x leh tahan. doc tu bukak jalan aku dari 1cm kepada 4cm.

lepas tu aku terus masuk labor room iaitu pda pukul 11, doc cakap since anak pertama bukaan 1cm setiap jam so lebih kurang dalam kul 5 baru aku akan beranak. aku dengar macam nak pengsan since aku sangat-sangat sakit. 

aku cuba tahankan diri sambil tidur tapi setiap kali contraction datang, memang gigil satu badan. aku diberi ubat bius, then aku jadi cukup mengantuk. tapi walau mengantuk amat, contraction tu tetap terasa ye. aku asyik terjaga dan tengok jam. macam-macam aku buat utk hilangkan sakit, aku siap duduk siap kena marah ngan misi sebab perut aku dipasang ctg sebab nak tengok denyutan baby.

aku siap bgtau nak kencing, nurse bgtau nak kencing atau berak kena buat atas katil. aku pun redha jelah, mmg banyak kali aku kencing, nasib x berak je kot. then, dalam kul 3 doc abdullah tu datang n check, dia kata aku dah boleh teran.

aku still dalam mamai, then disuruh teran, aku pun teran. tapi biasalah anak pertama kann mana la reti nak meneran bagai. so, misi tu ajar suruh pegang kaki aku, punggung jangan sesekali angkat, kepala angkat dan teran panjang-panjang.

aku x ingat tapi aku rasa dalam 5 kali jugaklah aku teran dan baby pun keluar. ya Allah lega sangat, nurse letakkan baby tu atas perut aku. aku x tau nak buat apa, speechless antara nak nangis, nak gembira. semua adalah. then, sambung part kedua yg mengerikan iaitu dijahit.

tapi masa ni aku dah redha sebab yelah sakit bersalin lagi sakit kot, dalam keadaan mamai dan letih, aku biarkan doc abdullah buat kerja dia. aku x tau dia ambik masa berapa lama jahit tapi mmg lama jugak aku terkangkang.

masa doc jahitkan aku, aku siap whatsapp mama aku bgtau aku dah beranak. oh btw, laki aku xder. dia baru bertolak dari kl pada pukul 11 pagi with my uncle dan HUSM pulak hanya benarkan suami sahaja walau mama aku dah merayu berkali-kali utk masuk tengok aku.

masa aku whatsapp, mama aku bgtau dah tau sebab dia tanya nurse yg bertugas. mama aku siap nangis-nangis sebab nak tengok aku tapi diorang langsung x benarkan. and masa tu jugak, ada 6 orang yang beranak pada masa yang sama which is nurse cukup sibuk.

bayangkan lepas dijahit aku terkangkang berapa lama sebab xder orang attend sampai aku rasa kaki aku dah kejang. one more, bilik pulak x ada sebab full book. haih, banyak betul dugaan. family aku dah kat luar kemain tunggu aku lama. aku dah siap beranak kul 4 lagi tapi baru masuk wad kul 7lebih

then, masa kul 7 hubby aku baru sampai dari kl, dia masuk je, aku terus nangis sebab x tahan asyik tunggu dari tadi. nak maki nurse pun xleh sebab yelah bilik x ada dan aku pun letih. aku mampu redha je. laki aku azankan baby aku, then nurse tolak aku keluar dari labor room.

masa kat luar, aku tengok semua family aku ada. macam dalam drama swasta pulak, lagilah rasa nak nangis. mama aku, adik aku, abang aku, auntie n uncle aku. mama aku terus hadiahkan aku ciuman dan aku hanya mampu tersenyum. letih betul beranak nieh sebab aku rasa nak tdo je.

sepanjang aku dalam labor room berjam-jam, dia x bagi anak kat aku sebab memang aku tidoo je. owh, gambar aku upload kemudian ye sebab dalam ipad dan camera. which is aku kena trf kepada laptop adik aku dulu sbb ni aku type kat netbook.







Comments

Tahniah mummy.. welcome to the club.. ;)
Cerita Saya, said…
Tahniah kakak. Alhamdulillah smuanya selamat!
Rina Hamid said…
congrats shida..xcited baca..cpt nak tgk bby :p
ddjfr said…
alhamdulillah.dapat merasa macam mana susahnya ibu ibu bersalin.

tapi best kan shida masa nak keluarkan badan baby tu.best.eii..rindu nak bersalin lagi.wahahah!
shida idris said…
hazirah - tq dear

anis - tq dear

khadijah - alhamdulillah lega dah settle

rina - tq rina..akan diupload..hehe

dd - hehe...mmg lega dah beranak tp ingat balik, hadoiiilaa gigil satu badan. tapi shida x serik sbb nak anak perempuan pulak...hahaha

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua, WHATSAPP 0139729066 WHATSAPP 0139729066 Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah: http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww. haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok g

PART 3: POSTPAID CELCOM

okay, kita kembali lagi dengan topik hangat iaitu celcom. macam yang aku bagitau sebelum ni dekat entry ni . ok, macam yang kita tau kat malaysia ni ada dua jenis je iaitu postpaid n prepaid. hari ni aku nak terangkan dengan lebih lanjut pasal postpaid. biar semua orang paham dan jelas. x paham jugak, boleh tanya aku I WILL FOCUSED ON THE IMPORTANT CRITERIA: 1) billing cycle - what on earth is billing cycle. ok i will make u clear, billing cycle means when ur bill been closed every month. usually the date is 3, 7,13,23 n so on. u have to know the billling cycle coz its important to avoid ur call been barr. so, pls check ur bill. and make sure u paid ur bill before the next bill come out :) 2) barring/barred/barr - barr means u cannot make outgoing call n send sms. so, for postpaid customer they are been very particular and annoy if their phone been barr. they will easily been high tempered or sad or disppointed. please ya, ur acc will not been barr just like that. for sure, there is s

BENGKUNG MAKAN HATI U OLLS

Salam semua, Amboiihh kemain lama Kak Vidah tak update blog. Sorry sangat, cuma Kak Vidah nak share berita baik untuk kaum perempuan, para ibu, anak dara dan bukan dara. Kak Vidah nak tanyalah korang ni pernah pakai bengkung atau girdle tak? Amboi kemain straight to the point. Pernah dengar nama sajat? Ala yang popular tu sebab dia lelaki nak jadi perempuan. Mesti pernah dengar kan, kalau google nama dia, berlambak keluar. Kalau pernah dengar bagus, sebab salah satu produk dia memang bagus iaitu bengkung gold dan girdle. Kak Vidah namakan bengkung makan hati. sebab bila orang tengok, terus makan hati..kahkah adik ni review bengkung dalam blog dia latest bengkung size girdle makan hati tak tengok body Marion Counter. P REORDER DIBUKA SEKARANG BENGKUNG SIZE S DAN M AVAILABLE WHATSAP 0139729066 WHATSAP 0139729066