Skip to main content

appreciate thing before we lost

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?. Emmm... Baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... Mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah... Apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

nasi tambah: aku x mau jd mcm murid tu. mencari yg tebaik sdgkan dh ada di depan ma mata. bukannya aku x pernah bersykur tp penantian yg terlalu lama membuatkan kesabaran makin menipis. tp aku juga x nk menyesal di kemudian hari

Comments

atiQah adNan said…
yerp.. setiap yang datang itu adalah peluang dari Allah... bila terlalu memandang yang terbaik kita lupa bahawa ade peluang yang lebih baik berada depan mata kita... kn dear...
yup dearie...hope it not happen to me

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua,

WHATSAPP 0139729066
WHATSAPP 0139729066

Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah:

http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html

Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww.

haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok gambar di bawa…

resepi lokcing yang gebu gebas

Assalamualaikum semua,
Aku doakan semua yang membaca status ni dikurniakan kesihatan yang terbaik dan diberikan rezeki yang melimpah ruah.
Aku sebenarnya agak sibuk since last two weeks. kena travel perak dan kl disebabkan kerja hakiki dan terpaksa hold pasal lokcing. but now lokcing is back, tapi preorder akan dibuka next week.
tapi harini, aku nak bagi satu resepi free pasal lokcing. kalau korang, rajin, boleh je try dan buat kat rumah k




Bahan-bahan:


500g isi ikan selayang – dikisar lumat
100gm tepung ubi kayu/ tepung kanji
1 biji bawang besar - dikisar
1 sudu besar garam
1/3 sudu teh serbuk perasa 
1 sudu besar baking power

Cara memasak:
1. Kisarkan isi ikan bersama bawang besar hingga lumat.
2. Tuangkan ke dalam mangkuk dan gaulkan bersama tepung kanji, garam dan baking powder.
3. Gaulkan hingga sebati dan bulat-bulatkan menjadi bebola kecil.
4. Panaskan minyak dan goreng sekejap.
5. Cucukkan pada lidi dan bakar.


p/s: kalau adunan tu lembik, tambahkan lagi tepung kanji sehingga adunan tu x melekat…

TIPS AND TRICKS SHOPPING DI BANDUNG

Assalamualaikum wbt

Aku doakan pembaca blog aku diberikan rezeki yang melimpah ruah dan sentiasa di bawah rahmat Ilahi.

Alhamdulillah, last week aku berpeluang sekali lagi ke Bandung. last time aku pergi tahun 2010 dan sekarang 2015. sejak kali pertama pergi, memang aku dah tanam impian untuk ke Bandung sekali lagi since aku memang suka shopping di Bandung.
Bayangkan masa 2010 aku pergi sana untuk 3 hari dan tiga2 hari aku ke Pasar Bharu borong kain hinggakan hari ketiga aku tak larat (sakit perut), aku balik ke hotel dengan menaiki beca (sakit perut yang serius). nasib baiklah hotel yang aku duduk tu memang dekat dengan Pasar Bharu. Last time aku duduk, Hotel Nova.
Tapi masa pergi 2010,aku tak berduit sangat so tak boleh shopping sakan. Masa tu pulak masih single. Kalini aku pergi dengan preparation yang cukup. aku dah tau nak beli apa dan pergi kat mana. aku cuma ada 2 hari untuk shopping dan aku tak akan buang masa.
Cuma sebab kalini pergi anjuran opis dan ramai orang, kesemua dala…