Thursday, August 11, 2011

bufet ramadhan, pasar ramadhan.....tolongla

salam 11 ramadhan semua, oopss hampir nak masuk 12 ramadhan,

macam mana puasa, sahur bangun x. harapnya semua orang dikurniakan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah puasa dengan sebaiknya.

kalau korang perasan kan bulan puasa ni memang murah betul rezeki untuk peniaga kan. dengan bazar ramadhan yang berlambak, kedai makan sentiasa penuh, hotel pun penuh. semua pakat berlumba-lumba nak carik keuntungan di bulan puasa ni.

hotel-hotel jangan cakapla, sentiasa menawarkan makanan yang 1001 jenis supaya orang terliur. bulan puasa kan semua nampak sedap dan semua nak makan. tapi lepas je berbukak, makan 2,3 jenis terus kenyang (ke aku je macam tu?)

aku memang x suka buka di luar lebih-lebih lagi bufet, dah macam orang pelarian pulak, berebut2 amik lauk dan cari tempat. bayar kemain mahal, tapi keselesaan x ada. memangle makanan banyak tapi kalau dah kena bangun, amik 3, 4 kali, aku memang x suka dan malas. tapi x taula orang lain kan

paling penting, berbuka di luar kena tau tempat tu ada provide surau, kalau boleh surau yang besar dan selesa. kalau x, memang hangusla maghrib...huhu

satu lagi yang agak berbulu, pasar ramadhan atau lebih dikenali sebagap param. aku memang jenis yang memang x beli banyak makanan, satu kuih, satu nasi dan satu air cukup ah. xdernya roti john ke, murtabak ke, apa ke sebab aku memang dah x boleh nak telan lepas telan nasi. akalu makan pun cuit-cuit jelah.

hari pertama puasa kemain panjang orang beratur beli roti john kat param, aku pun gigih jugak beratur tapi sekali makan satu slice je. kenapala param kat sini xleh lawan kat tempat aku kat pasir mas. kat situ bukan param tau, sebab param kat depan stadium pasir mas (macamla korang kenal kan). kalau korang nak beli, beli kat dalam pasar besar, serius x tipu semua sedap.

param kat kl ni harap besar dan ramai je menjual tapi kualiti hampeh. kat umah aku kerinchi ni seminggu aku beli kat param n setiap hari beli kat orang lain dan makanan lain, tapi semua fail. aku kalau suka param kat kg baru, ttdi kat opis aku pun okay.




No comments: