Skip to main content

mak ngan ayah saya

mak aku, comelkan
sebab tula anak-anak die cantik n hensem semua
bukan setakat tu je *cucu-cucu* dia pun cantik. omaigod, perasan

itu ayah aku. natila aku upload gambar mak aku
yang pakai kopiah putih ya. ayah aku sangat hensem kan
konvo adik aku beberapa tahun yang lepas

eh, saya la pulak. akulaaa. aku ni jenis sempoi, x retila beb nak cakap saya awak, kat luar pun ngan sama umur ke, umur lagi tua ke, yang lagi muda ke semua aku bahasakan diri aku.....hehe. so, ini memang aku punye gaya bahasa yep. kalau x, aku bahasakan nama saja.

mak ni ialah nenek aku, ayah pulah datok aku. ni belah mama aku yang kat pasir mas, kelantan. aku sayang diorang ni macam aku sayang mama n abah aku sebab diorang ni sama-sama jaga kami adik beradik darik kecil sampaila sekarang. rumah aku ngan diorang memang selang 2 buah rumah je sebab mama aku x nak buat rumah jauh-jauh. die cakap kalau nak mintak tolong senang, nak menyusahkan pun senangkan ...(-___-)

almaklumla mama ngan abah aku ni dua-dua keje so selain dari orang gaji sapa lagi yang diorang harap (aku dulu adala mama panggil orang jagakan, tapi bukanla orang gaji tetap ye). jadi, kalau mama ngan abah aku sibuk, aku ngan adik-adik akan pergi rumah nenek ngan ayah aku untuk lepak, makan dan tidur.

tetiba aku rindu kat diorang, terlalu banyak jasa diorang pada kami adik beradik dan juga sepupu-sepupu kami yang lain. sekarang, mak aku dah tua makin kerap sakit dan selalu kuar masuk hospital. tapi nasib baikla ayah aku masih lagi sihat so diala yang akan drive kete (ayah aku umur 75 tapi masih lagi boleh memandu ngan baik cuma xleh drive malam) ke hospital untuk check dan ambil ubat.

ayah ngan nenek aku ni diorang suka benauuu bergaduh sesama sendiri tapi sangatlah sweet....aku ngan adik-adik dah masak dah perangai diorang. ayah aku akan membebel, mak aku tarik muka tapi dua-dua tak leh nak berpisah lama. sekarang nenek aku selalu sakit-sakit, sebab dia ada penyakit usus (macam barah usus). dah beberapa kali operate tapi masih lagi kena ada pemantauan.

aku nak mak ngan ayah aku hidup lagi lama dari aku (same goes to mama ngan abah aku) supaya diorang boleh lihat aku berkahwin, ada anak dan supaya aku sempat bagi diorang duit sebab aku nak sangat diorang pergi haji buat kali kedua (diorang rasa yang pertama kali haji banyak yang x lengkap sebab nenek aku ni buta huruf).

kepada mak ngan ayah aku. shid sayang kamu dan shid rindu sangat sama kamuuuuuuuuuuu

Comments

Popular posts from this blog

macam mana nak jadikan baju anda yang kosong dan kusam MENJADI CANTIK, MENARIK DAN BERSERI-SERI

Assalamualaikum semua,

WHATSAPP 0139729066
WHATSAPP 0139729066

Korang tahu kan, raya kita pada tahun ni ialah pada 6 Julai 2016. Ni dah nak masuk bulan 2, so maksudnya kalau korang masih tak pilih lagi baju raya atau masih pening nak buat baju style macam mana, aku ada sedikit idea sebagaimana di bawah:

http://shidalife.blogspot.my/2015/12/baju-raya-2016.html

Siapa yang kat sini  dah buat baju raya? tak kisahlah dah siap atau masih di tailor. Pilihan aku dan family setiap tahun memang plain. sebab apa, banyak kelebihan kain kosong ni. senang nak matchy satu family, senang nak jahit hiasan yang korang berkenan dan lebih nampak happening dan ceria gittewww.

haritu aku ada cerita pasal hiasan kan. ni aku nak sambung lagi untuk memudahkan kerja korang. tak kisahlah korang buat jubah ke, kebaya ke, kurung moden ke atau kimono sekalipun, korang boleh tampal dokoh patch ni di baju atau tudung korang. kompem meletop baju raya korang. Percayalah. tak tau apa itu dokoh patch, tengok gambar di bawa…

resepi lokcing yang gebu gebas

Assalamualaikum semua,
Aku doakan semua yang membaca status ni dikurniakan kesihatan yang terbaik dan diberikan rezeki yang melimpah ruah.
Aku sebenarnya agak sibuk since last two weeks. kena travel perak dan kl disebabkan kerja hakiki dan terpaksa hold pasal lokcing. but now lokcing is back, tapi preorder akan dibuka next week.
tapi harini, aku nak bagi satu resepi free pasal lokcing. kalau korang, rajin, boleh je try dan buat kat rumah k




Bahan-bahan:


500g isi ikan selayang – dikisar lumat
100gm tepung ubi kayu/ tepung kanji
1 biji bawang besar - dikisar
1 sudu besar garam
1/3 sudu teh serbuk perasa 
1 sudu besar baking power

Cara memasak:
1. Kisarkan isi ikan bersama bawang besar hingga lumat.
2. Tuangkan ke dalam mangkuk dan gaulkan bersama tepung kanji, garam dan baking powder.
3. Gaulkan hingga sebati dan bulat-bulatkan menjadi bebola kecil.
4. Panaskan minyak dan goreng sekejap.
5. Cucukkan pada lidi dan bakar.


p/s: kalau adunan tu lembik, tambahkan lagi tepung kanji sehingga adunan tu x melekat…

WEDDING STORIES 13: pelamin

hello everyone

yeah, aku memang spesis kelawar sebab aku bukan kerja pagi. aku kerja malam, so pagi-pagi buta macam ni mata aku masih lagi segar bugar. 
aku nak share kat korang beberapa pelamin yang aku suka. aku nak pelamin yang simple, moden yet unique tapi almaklumlah mak tinggal kelantan sajooo so kebanyakan bridal kat sana dia punya pelamin memang style biasa-biasa saja. x macam kat kl, banyak pilihan yang menarik like chenta weddings
tapi, aku xkira jugak, kalau my bridal x boleh buat, aku nak buat sendiri supaya kalau x dapat 100% like idaman hati tapi at least dapat 70% pun oklahhh.