Tuesday, May 24, 2011

perangai MISKIN orang kita

hai bertemu semula kita dengan shida the typewriter. rindu pada saya x sebab dah dua hari saya tak menulis.....amboi gedik bebeno ko shida.....hehe

aku ni boleh dikategorikan sebagai observant sebab aku suka perati orang cara cakap, makan, pakaian dan sebagainya. paling aku suka cara berpakaian lah kalau orang tu kerja satu opis ngan aku, aku boleh tau baju yang dia pakai tu baju, kasut atau beg baru atau x.

so, salah satu sikap orang melayu (kenapa melayu sebab kebanyakan kawan aku diluar alam maya ni melayu) yang aku rasa agak kelakar

1) isi minyak - xirala korang pakai motor ke kereta tapi entry ni lebih kepada yang berkereta la sbbnya kalau setiap kali isi minyak, berapa yang korang isi.

ok, aku bagi contoh anda pakai kereta myvi, setiap kali isi minyak berapa?
ramai kawan aku apabila tanya mesti bagitau 20,30 padahal tong memang kosong jadi kenapa x isikan penuh saja lepas tu seminggu tu dah x payah isi. ini isi 10,20 lepas tu 2 hari sekali isi pulak. nampak x dia pnye psikologi kat situ?

2) kedai makan siam - bagi orang yang sentiasa budget macam aku ni, kedai makan yang biasa2 jela yang selalu kita redah, ye dok? jadi kadang-kadang aku pelik juga ngan tabiat kawan-kawan aku yang kalau pegi makan tempat yang biasa2 pun nak mintak menu nak tengok list makanan n harga.

memangla itu pertama kali korang pegi tapi kalau korang makan dekat kedai yang biasa punya yang menu dia selalunya makanan siam tu x yah tanyala dia punye menu ngan harga kompem lebih kurang. kalau x lebih kurang, xkanla dia jual nasi goreng kampung 15rggt sepinggan, gle apa?

3) top up - aku ni pengguna prepaid maxis n celcom. bukan x nak guna postpaid tapi kena blacklisted (bukan salah aku ye, ic aku dicuri oleh malaun bodoh dan sekarang ada hutang RM600 ngan celcom pada tahun 2002). so, setiap kali dapat gaji, aku akan topup RM30 tapi aku memang x guna banyak call n sms. sebab kenapa aku hanya top up sebulan RM30 je dan itu pun x habis. nampak sangat aku ni jenis yang macam mana (-___-)

so, apabila aku tanya yang pakai prepaid jugak diorang ngan bangga bgtau walaupun aku top up RM5 rggt tapi hari -hari tau. xpun RM10 seminggu atau 3 hari sekali. sebenarnya korang ni takut terguna lebih atau sebenarnya punye perangai MISKIN. yelah, korang rasa RM30 tu besar jadi macam sayang nak keluarkan duit, betul x....adeihhhh

kalau korang top up banyak, serius korang dapat banyak kelebihan, macam aku selalu dapat kredit percuma dari maxis, aku ni nampak je guna prepaid tapi credit lebih RM50...hikhik

nasi tambah : ni pendapat aku je sebab benda2 macam ni sebenarnya menunjukkan korang punye mentaliti. banyak lagi contoh natila aku tambah

No comments: